De kijkcijfers van vrijdag 11 november 2016 (SKO)
Na drie mager bekeken uitzendweken draaide SBS 6 zijn twee vrijdagavondprogramma’s gisteren om: voortaan is éérst de Roy Donders-soap te zien, daarna Oh Obesitas. Helaas voor de zender levert het niet het gewenste resultaat op. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Zowel Roy Donders als Oh Obesitas noteerde een laagterecord. De Brabantse stylist kwam uit op 314.000 kijkers (4,6 procent), terwijl de Hagenezen goed waren voor 211.000 kijkers (3,2 procent).
Donders stelt al zwaar teleur, maar de afvalshow scoort al helemaal magertjes. Het is niet ondenkbaar dat SBS 6 ervoor kiest om deze programma’s te pauzeren en gewoon films in te zetten tegenover The Voice of Holland op RTL 4.
The Voice blijft hét kijkcijferkanon van de vrijdagavond, al is de talentenjacht na de bijna 2,8 miljoen, bijna 2,9 miljoen en ruim 2,9 miljoen kijkers voor de eerste drie afleveringen, níet door de 3 miljoen-grens gegaan met de vierde aflevering. Er keken gisteren bijna 2,8 miljoen mensen (41 procent).
Het meest bekeken alternatief was NPO 1, dat met Witse ruim 1,3 miljoen kijkers (20 procent) trok en met Eén tegen 100 bijna 1,3 miljoen (19 procent). Erica op Reis begon aansluitend met 951.000 kijkers (17 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Twee voor twaalf met 765.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Nieuwsuur met 502.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.
Op de kleinere zenders van RTL en SBS scoorden vooral Voetbal Inside met 412.000 kijkers (6 procent) op RTL 7 en NCIS: Los Angeles met 276.000 kijkers (5 procent) op Net5.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Gesprek met premier (961.000), RTL Boulevard (930.000), Sinterklaasjournaal (830.000), Editie NL (665.000), Met Het Mes Op Tafel (540.000) en Utopia (482.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,6 miljoen), Erica op reis (951.000), Hart van Nederland (876.000), Pauw (796.000) en Shownieuws (736.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS