De kijkcijfers van zaterdag 17 augustus 2019 (SKO)
SBS 6 heeft een buitengewoon spannend tv-seizoen voor de deur. Na al die jaren is de redder in nood dan toch eindelijk overgekomen: Linda de Mol. Op 7 september brengt ze Ik Hou Van Holland naar de zaterdagavond van de noodlijdende zender en een dag later start ze met Miljoenenjacht. Beide programma’s waren bij RTL 4 goed voor scoren van soms wel meer dan 2 miljoen kijkers. Gaat SBS 6, dat nu marginale scores neerzet op weekendavonden, ook lukken?
SBS 6 staat aan de vooravond van veel verandering. Momenteel zendt de zender zijn laatste ‘gewone’ zaterdagavonden uit, met doorsnee films die al talloze keren herhaald zijn. Zo keken er gisterenavond op zaterdag prime time 274.000 mensen (5,9 procent) naar Night at the Museum.
Nog geen 300.000 kijkers is natuurlijk buitengewoon mager voor een weekendavond. Kan SBS 6 daar straks 1,5 miljoen kijkers bij optellen? Over een aantal weken weten we het.
Nu is NPO 1 in elk geval nog even de winnaar op vrijdagavond. Ik Vertrek scoorde 1,4 miljoen kijkers (30 procent). Aansluitend trok Harrie Jekkers en Klein Orkest 675.000 kijkers (15 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met de combinatie Oh Wat Een Jaar (904.000 kijkers en 19 procent) en Praat Nederlands met me (699.000 kijkers en 16 procent).
Het brons is voor NPO 2, dat met het Prinsengrachtconcert 718.000 kijkers (16 procent) wist te vermaken.
Verder keken de meeste mensen naar de Net5-serie The Rookie, namelijk 425.000 (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met EK Hockey: 328.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Night at the museum: 274.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts Melbourne Masters: 270.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Noah: 191.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Politie 24/7: 135.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 99.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (903.000), EenVandaag (744.000), Half acht nieuws (714.000), Big als (605.000), RTL Boulevard (544.000) en Lachen om home video’s (376.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Studio Sport (508.000), Hart van Nederland (492.000), Beste Kijkers (430.000) en Shownieuws (426.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.