Op de foto is de 22-jarige politieagent te zien nadat hij op 19 december in Ankara de Rus bij de opening van een fototentoonstelling heeft doodgeschoten.
Volgens de jury viel uiteindelijk de keus op het werk van Ozbilici vanwege “de explosieve foto die echt de haat van onze tijd weergeeft”. Juryvoorzitter Stuart Franklin noemt de winnaar een “ongelooflijk moedige man, die zijn werk heroïsch heeft gedaan doordat hij toevallig op een persconferentie was die in zo’n tragedie veranderde”.
“Iedere keer als hij op het scherm kwam, deinsde je bijna naar achter omdat het zo’n explosieve foto is en we voelden echt dat hij de definitie belichaamt van wat de World Press Photo of the Year is en betekent.”
Wegrennen
De Turkse fotograaf, die bij de uitreiking aanwezig was, vertelde over wat er door hem heen ging toen hij de fotoserie maakte. “Wegrennen was geen optie”, zei hij. “Ik moest mijn werk doen, ook al werd ik misschien wel vermoord of ernstig verwond.” Zijn voorhoofd gutste volgens hem van het zweet en tegelijkertijd had hij het ijskoud. “Maar een stem in mij zei: ga door, het gaat lukken.” Bang was hij niet, maar later wel erg verdrietig over het feit dat er een “goede man” was vermoord, vertelde hij.
Acht prijzen
Voor de zestigste editie van de prestigieuze fotowedstrijd stuurden meer dan vijfduizend fotografen uit 125 landen meer dan 80.400 foto’s in. De jury heeft in acht categorieën prijzen uitgereikt aan 45 fotografen uit 25 landen. Onder de winnaars zijn geen Nederlanders.
De winnaar van de World Press Photo krijgt een geldbedrag van 10.000 euro. Alle foto’s die in de prijzen zijn gevallen, zijn het komende jaar te zien in een tentoonstelling die op 14 april opent in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. Daarna reist die naar 45 landen. De expositie trekt jaarlijks meer dan 4 miljoen bezoekers.
Voor het eerst werden tegelijkertijd ook de winnaars van de Digital Storytelling Contest bekendgemaakt, waarbij het draait om onlineproducties. Hierbij kreeg de Nederlandse inzending Future Cities een derde prijs in de categorie Innovative Storytelling.