De kijkcijfers van vrijdag 2 maart 2018 (SKO)
NPO 1 lag de afgelopen maanden in een diepe coma op vrijdagavond: nog nooit waren er zo veel Flikken-herhalingen te zien op prime time. Gisteren ging dan eindelijk het langverwachte twaalfde seizoen van start en dat sorteert meteen effect: met 1,639 miljoen kijkers (24 procent) kwam de serie nét niet langs RTL 4’s kijkcijferhit The Voice Kids, die 1,695 miljoen kijkers (26 procent) noteerde. Over de hele avond gezien lukt het NPO 1 al wél om goud te pakken op de The Voice-vrijdag.
Om half tien hield NPO 1 met Eén tegen 100 nog ruim 1,3 miljoen kijkers (21 procent) over. Een prima score voor Caroline Tensen.
Ondertussen bleef ook NPO 2 heel aardig overeind met Twee voor Twaalf, goed voor 1,2 miljoen kijkers (17 procent). Aansluitend had Vaarwel Nederland er 431.000 (7 procent).
De nummer vier op prime time – na RTL 4, NPO 1 en NPO 2 – was RTL 7. Die zender wist met Voetbal Inside een publiek van 502.000 kijkers (7 procent) te bekoren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Handhavers: 394.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 357.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 231.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Studio Sport: 201.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Big Fat Gypsy Wedding: 102.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Miss March: 85.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), DWDD (1,8 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (866.000), Editie NL (728.000), Zes Uur Nieuws (535.000) en Binnenstebuiten (507.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (990.000), RTL Late Night (905.000), Eredivisie op vrijdag (739.000), Hart van Nederland (736.000), Shownieuws (643.000) en Nieuwsuur (519.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS