De kijkcijfers van vrijdag 20 september 2019 (SKO)
Het tweede seizoen van The Voice Senior is vrijdagavond tot een einde gekomen. De finale-uitzending wist van half negen tot half elf ‘slechts’ 1,2 miljoen kijkers (26 procent) te vermaken. Ter vergelijking: dat waren er vorig jaar nog ruim 2 miljoen (35 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Net als vorig jaar werd de uitslag van The Voice Senior bewaard voor de aansluitend uitgezonden late talkshow. Toen was dat RTL Late Night met Twan Huys, nu de show van Beau van Erven Dorens.
Waar Twan Huys destijds 1,7 miljoen kijkers (39 procent) wist te boeien met de uitslag, moest Beau gisteren genoegen nemen met 853.000 kijkers (25 procent). Daarmee wist hij overigens wel voor het eerst zijn – nu nog – concurrente Eva Jinek te verslaan; zij trok 776.000 kijkers (30 procent).
Ondanks de enorme kijkcijferval ten opzichte van vorig jaar, was RTL 4 wél de winnaar op prime time. Het meest bekeken alternatief was NPO 1 dankzij de combinatie Flikken Rotterdam (1 miljoen kijkers en 21 procent) en Bed en Breakfast (991.000 kijkers en 21 procent).
Het brons is voor NPO 2, dat met Twee voor Twaalf een prima 878.000 kijkers (18 procent) neerzette.
De nummer vier op prime time was Veronica met 372.000 kijkers (8 procent) voor Veronica Inside.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 260.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Helden door de modder VIPS: 248.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Snitch: 162.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Stacey meets the IS brides: 131.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 125.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Moordwijven: 120.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), DWDD (933.000), Zesuurjournaal (880.000), EenVandaag (836.000), Half acht nieuws (803.000), GTST (573.000), RTL Boulevard (554.000), Editie NL (506.000), Lingo (486.000) en Man Bijt Hond (367.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Beau (853.000), Jinek (776.000), Eredivisie op vrijdag (740.000), Journaal laat (469.000), Shownieuws (420.000) en Hart van Nederland (414.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.