De kijkcijfers van vrijdag 20 januari 2017 (SKO)
De grote finale van De Slimste Mens, het negende seizoen bij KRO-NCRV, werd vrijdagavond door 1,839 miljoen mensen (24 procent) bekeken. Daarmee is het de meest bekeken aflevering van het programma ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het record van De Slimste Mens stond tot nu toe op de aflevering van dinsdag 5 januari 2016. Toen keken er 1,818 miljoen mensen. Twee afleveringen later in die januarimaand van 2016 maakten de top drie tot nu compleet.
De kennisquiz is gewonnen door staatssecretaris Klaas Dijkhoff. Hij was in de finale tegenstander Hiske Versprille te slim af.
De Slimste Mens moest twee programma’s voor zich dulden: The Voice of Holland met precies 2 miljoen kijkers op RTL 4 en NPO 1’s Flikken Maastricht met slechts zevenduizend kijkers minder dan de talentenjacht.
Verder scoorde vooral Ik Vertrek, dat met een nieuwe aflevering ruim 1,6 miljoen kijkers (24 procent) wist te amuseren.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 813.000 kijkers (13 procent) op NPO 2 en Voetbal Inside met 386.000 kijkers (5 procent) op RTL 7.
Tussen De Slimste Mens en Nieuwsuur in stelde Rot Op Met Je Religie teleur met slechts 290.000 kijkers (4 procent). NPO 3 scoorde nagenoeg evenvee kijkers met Louis Theroux.
SBS 6 bleef achter en trok 354.000 kijkers (6 procent) met een Hunger Games-film.
RTL 5 slingerde rond de 100.000 kijkers met reality, RTL 8 zat tegen de 200.000 kijkers aan met een film, Net5 trok zo’n 200.000 kijkers met NCIS en Veronica trok dik 100.000 kijkers met een oorlogsfilm.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,9 miljoen), DWDD (2 miljoen), Inauguratie Trump (2 miljoen), EenVandaag (1,9 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (841.000) en Utopia (490.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,2 miljoen), Shownieuws (1 miljoen), Jinek (994.000) en Hart van Nederland (904.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV