De kijkcijfers van zondag 29 september 2019 (SKO)
SBS 6 is RTL 4 op de vrijdag na zo’n beetje elke avond de baas gedurende de primetime-uren. Op zondagavond is het stuivertje wisselen: het staat nu 2-2 in de strijd tussen Expeditie Robinson en Postcode Loterij: Miljoenenjacht. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De avonturenshow van Nicolette Kluijver en Kaj Gorgels en de spelshow van Linda de Mol scoorden tot nu toe elke week zo’n 1,5 miljoen kijkers. Gisteren noteerde Miljoenenjacht een record.
Het van RTL 4 naar SBS 6 verhuisde Miljoenenjacht kwam uit op een score van 1,645 miljoen kijkers (26 procent), de hoogste score tot nu toe op de nieuwe thuiszender. Gelijktijdig wist Expeditie Robinson 1,443 miljoen kijkers (22 procent) te vermaken.
Gedurende de tweede helft van prime time trok RTL 4 meer kijkers dan SBS 6. Familie Kruys, ook met Linda de Mol, trok 962.000 kijkers (19 procent), terwijl de Wendy van Dijk-show Flirty Dancing goed was voor 584.000 kijkers (11 procent).
Over de hele avond gezien was SBS 6 zijn concurrent RTL 4 de baas met 17 versus 16 procent marktaandeel.
NPO 1 gaat aan kop met 22 procent, al was ze de nummer drie op prime time. De Yvon Jaspers-show Onze Boerderij kwam uit op 1,3 miljoen kijkers (21 procent), waarna Nick en Simon: The Dream 798.000 kijkers (14 procent) deed.
De nummer vier op prime time was NPO 3 dankzij het WK Atletiek, waar 518.000 mensen (10 procent) naar keken.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Eilandpraat: 346.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Bourne Supremacy: 308.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Brieven aan Andalusië: 301.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Escape Plan: 238.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 235.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 192.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Studio Sport Eredivisie (2,1 miljoen), Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Studio Sport (769.000), Half acht nieuws (744.000), vtwonen (588.000), RTL Boulevard (425.000) en Border Security (353.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (885.000), Shownieuws (707.000), Studio voetbal (679.000) en Nieuwsuur (428.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 16 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.