De kijkcijfers van zondag 1 september 2019 (SKO)
Het eerste RTL 4-seizoen van Expeditie Robinson is zondagavond met een ijzersterke 1,6 miljoen kijkers (25 procent) van start gegaan. Ter vergelijking: vorig jaar opende de BN’er-show met 1,3 miljoen kijkers op RTL 5 en het jaar daarvoor met 1,1 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma van Nicolette Kluijver en de nieuwe presentator Kaj Gorgels had het niet makkelijk, want NPO 1 zond op hetzelfde moment de kick-off van megahit Boer Zoekt Vrouw uit.
De voorstelaflevering van Boer Zoekt Vrouw, die aankomende zondag wordt opgevolgd door Onze Boerderij, was met 2,6 miljoen kijkers (39 procent) de grote winnaar van de avond.
NPO 1 wist na Boer Zoekt Vrouw bijna 1,1 miljoen kijkers (21 procent) vast te houden met Nick Simon: The Dream, dat vroeger te zien was op NPO 3.
RTL 4 trok na Expeditie Robinson een aardige 898.000 kijkers (18 procent) met de seizoensopener van de allerlaatste Familie Kruys. Zusterzender RTL 5 wist met Eilandpraat 299.000 kijkers (6 procent) te bekoren.
Volgende week doet ook SBS 6 mee in de strijd om de zondagkijker. Dan staat de Linda de Mol-hit Miljoenenjacht op het menu bij die zender.
Gisteren moest SBS 6 nog genoegen nemen met een bescheiden vijftiende plek in de kijkcijfer top 15: Foute Boel kwam niet verder dan 392.000 kijkers (8 procent).
De nummer vier op prime time was FOX Sports Eredivisie 1, dat met RKC – PSV 387.000 kijkers (7 procent) wist te vermaken.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Zomergasten: 342.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Eilandpraat: 299.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Sluipschutters: 273.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 249.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Good The Bad and The Ugly: 174.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Furious 6: 161.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 117.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen), Studio Sport (783.000), Half acht nieuws (774.000), Willem II – Feyenoord (444.000) en RTL Boulevard (357.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (812.000), Studio Voetbal (744.000), Shownieuws (526.000) en de voetbalnabeschouwing (285.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.