De kijkcijfers van donderdag 18 juli 2019 (SKO)
Zomer of geen zomer: Eva Jinek scoort eigenlijk altijd de pannen van het dak. Haar programma Jinek blijft onverminderd populair, met ook gisteren weer een mooie 817.000 kijkers en 36 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Jinek scoort regelmatig tegen de veertig procent marktaandeel aan en dat is een erg mooie prestatie. Ter vergelijking: concurrent Zomer met Art wist op RTL 4 slechts 288.000 kijkers (10 procent) te bekoren.
De grote winnaar op prime time was De Slimste Mens met 1,3 miljoen kijkers (28 procent) op NPO 2. Aansluitend trok Hollandse Zaken 589.000 kijkers (14 procent).
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met The Great British Bake Off (871.000 kijkers en 19 procent) en Helden van het Maxima (716.000 kijkers en 17 procent).
Het brons is voor RTL 4, dat met Het Spaanse Dorp: Polopos 669.000 kijkers (16 procent) neerzette. Daaraan voorafgaand trok Help Mijn Man Is Klusser 543.000 kijkers (12 procent).
De nummer vier is een verrassende: RTL 8. Dat station zette met Silent Witness 348.000 kijkers (8 procent) neer.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Keuringsdienst van Waarde: 344.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Operatie Beveiliging: 263.000 kijkers,
- Veronica scoorde met SWAT: 247.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Housesitter: 213.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 164.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 91.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Gevoel van de Vierdaagse (1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (918.000), Sportjournaal (852.000), Half acht nieuws (849.000), Ik weet er alles van (729.000) en RTL Boulevard (595.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (941.000), Jinek (817.000), Hart van Nederland (578.000), Nieuwsuur (526.000), Journaal laat (480.000) en Shownieuws (461.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 288.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.