De kijkcijfers van maandag 13 februari 2017 (SKO)
Voor Eva Jinek is 2017 nu al een topjaar. Niet langer maakt Humberto Tan, maar zíj de meest bekeken late-night-talkshow van Nederland: het staat dit jaar al 20-6 in hun concurrentiestrijd. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ook maandag was de NPO 1-show van Jinek weer veel meer in trek dan de RTL 4-show van Tan. Waar Jinek een kijkerspubliek van 951.000 kijkers (29 procent) wist te amuseren, moest RTL Late Night genoegen nemen met 601.000 kijkers (14 procent).
Na een paar seizoenen lijkt de kijker het luchtige karakter van RTL Late Night een beetje zat te zijn. Waar de Tan-show heel erg mikt op human interest, RTL-promotie en seks, zit Jinek meer op maatschappelijke en politieke onderwerpen.
Critici denken dat RTL 4 er misschien goed aan doet om een kritischer iemand op de late talkshow te zetten. Showexpert Guido den Aantrekker: “Ik gok dat Wilfred Genee moet gaan warmlopen. The magic has gone for RTL Late Night.”
Ook op prime time keek de kijker liever NPO 1 dan RTL 4. De toppers op prime time waren Radar met 1,7 miljoen kijkers (25 procent) en Spoorloos met 1,8 miljoen kijkers (27 procent).
Daarna volgde de RTL 4-combinatie Helemaal Het Einde (994.000 kijkers en 15 procent) en Het Roer Om (867.000 kijkers en 14 procent).
De SBS 6-combinatie Celblok H en Mr. Frank Visser Rijdt Visite was goed voor respectievelijk 565.000 kijkers (9 procent) en 675.000 kijkers (11 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Voetbal Inside met 764.000 kijkers (12 procent) op RTL 7 en Nieuwsuur met 672.000 kijkers (12 procent) op NPO 2. Voorafgaand aan Nieuwsuur trok het Monitor Debat 371.000 kijkers (6 procent).
RTL 5 scoorde bijna 500.000 kijkers met The Blacklist, Veronica scoorde ruim 400.000 kijkers met een Jason Bourne-film, NPO 3 scoorde tegen de 300.000 kijkers met Nederlandse programmering, RTL 8 trok dik 200.000 kijkers met een dansfilm en de Net5-film scoorde bijna 200.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (939.000) en Editie NL (703.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Het Familiediner (1,2 miljoen), Jinek (951.000), Hart van Nederland (882.000), Shownieuws (775.000) en RTL Late Night (601.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV