Uit onderzoek van de toezichthouder zou blijken dat de voorgenomen fusie geen grote gevolgen voor de concurrentie zal hebben, meldt de ACM maandag.
Na de voorgenomen overname ontstaat een bedrijf met meerdere grote landelijke dagbladen zoals NRC Handelsblad en De Telegraaf. Ook bezittenTMG enMediahuis nu ieder al verschillende regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen, tijdschriften en websites.
Eigen publiek
De ACM benadrukt dat De Telegraaf, NRC Handelsblad en nrc.next “elk hun eigen publiek” hebben. “Lezers stappen vrijwel niet over tussen deze landelijke kranten”, aldus de toezichthouder.
“Ook de regionale kranten van beide partijen zijn geen concurrenten van elkaar of concurrenten van landelijke dagbladen. De krantenlezer houdt dezelfde keuzemogelijkheden na deze overname.”
Verschuivingen
“De overname van TMG door Mediahuis heeft geen gevolgen voor de dagbladen. De kranten blijven bestaan”, stelt bestuursvoorzitter Chris Fonteijn van de ACM.
“We zien grote verschuivingen in het medialandschap: lezers gaan steeds vaker naar online media. Dat drukt zwaar op de oplages van dagbladen. Adverteerders kiezen steeds vaker online advertenties. Ook onze focus gaat steeds meer naar online media.”
Zo blijft bijvoorbeeld De Persgroep, onder meer eigenaar van het Algemeen Dagblad (AD), “een geduchte concurrent” op het gebied van krantenadvertenties.
Overnamestrijd
Niet alleen Mediahuis, maar ook Talpa had zijn zinnen op TMG gezet. Het mediabedrijf van John de Mol heeft meerdere keren een hoger bod gedaan dan het consortium van de Belgische uitgever en investeerder VP Exploitatie.
Op 12 april stelde Talpa nog het voorgenomen bod op TMGdoor te zetten. Maar Mediahuis en VP Exploitatie hebben samen ruim 60 procent van de aandelen in handen en ook desteun van onder meer de centrale ondernemingsraad van TMG.
Aandeelhouders krijgen in eerste instantie van 20 april tot en met 15 juni de tijd om hun stukken aan te bieden. Ook zal er op 1 juni een bijzondere aandeelhoudersvergadering worden gehouden. De aandeelhouders kunnen zich dan uitspreken over het bod en de plannen van de kopers. De overname kan volgens Mediahuis en VP Exploitatie al voor juli afgerond zijn.