De kijkcijfers van donderdag 16 mei 2019 (SKO)
De halve finale van het Eurovisie Songfestival met daarin het optreden van Duncan Laurence trok donderdagavond ruim 3 miljoen kijkers naar NPO 1. Daarmee trok de ruim twee uur durende show maar liefst 54 procent van de kijkers op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de meest bekeken halve finale van het Songfestival in jaren. Duncan Laurence overtreft onder meer Waylon, die vorig jaar met zijn halve finale 2,6 miljoen kijkers (45 procent) scoorde.
De halve finale met OG3NE trok in 2017 2,5 miljoen kijkers, in 2016 trok die met Douwe Bob 2,9 miljoen kijkers en in 2015 wist de halve finale met Trijntje Oosterhuis 3,4 miljoen kijkers te bekoren.
In 2014 keken bijna 3,3 miljoen mensen naar de halve finale met Ilse DeLange en Waylon, terwijl de halve finale met Anouk het jaar daarvoor 3,7 miljoen kijkers scoorde. In 2012, toen Joan Franka optrad, keken er 2,1 miljoen mensen.
Duncan Laurence staat zaterdag in de grote finale van het Songfestival. Het is niet ondenkbaar dat er dan meer dan 4 miljoen mensen voor de buis zitten, of, zoals in 2014 lukte, meer dan 5 miljoen kijkers.
Prime time
Het meest bekeken alternatief voor het liedjesfestijn was Van der Vorst ziet sterren met 626.000 kijkers (12 procent) op RTL 4. Aansluitend trok Beste Kijkers 496.000 kijkers (8 procent).
Het brons is voor NPO 2, dat met De Heerlijke Jaren 50 een publiek van 546.000 kijkers (11 procent) neerzette.
Verder was NPO 3 het meest in trek. Broodje Gezond trok 311.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 306.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts Premier League: 298.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Prime Suspect: 227.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Magnum PI: 226.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Man From Uncle: 194.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met The World’s Best: 144.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (995.000), Half acht nieuws (941.000), Sportjournaal (903.000), M (818.000), GTST (793.000), RTL Boulevard (630.000), Editie NL (590.000) en Binnenstebuiten (565.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (1,3 miljoen), Hart van Nederland (489.000), Nieuwsuur (432.000), Shownieuws (356.000) en De Zwakste Schakel (319.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 43 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.