De beslissing van tv-baas Frans Klein van de NPO om 5 Jaar Later te laten gaan is een ‘domme vergissing’. Dat vindt tv-recensent Angela de Jong van het AD, schrijft ze in de krant. Klein had genoeg van de Jeroen Pauw-talkshow. Zelf zei de televisiedirecteur daar in december over in Volkskrant Magazine: “Ten eerste zag ik dat het verrassingseffect eraf was. En ik vond de aanwas van goede personen en verhalen opdrogen. Je moet altijd scherp blijven kijken.“
Dat 5 Jaar Later nog altijd veelgeprezen was, hinderde Klein niet in het nemen van zijn beslissing. “Over welk programma wordt nog gesproken, wat heeft echt impact op de samenleving? 5 jaar later had zijn werk gewoon gedaan.”
Klein vertelde Pauw het slechte nieuws zelf. Hoe hij reageerde? “Deels met begrip, deels blijft zo’n programma een kind van de maker. Dat maakt het altijd ingewikkeld en pijnlijk. Vroeger bleef ik iemand dan overtuigen van mijn gelijk, inmiddels weet ik dat je dat niet krijgt. Dus het is soms koorddansen boven een afgrond.”
Nu heeft Pauw het door hem geproduceerde 5 Jaar Later ondergebracht bij RTL 4, waar Beau van Erven Dorens momenteel de presentatie verzorgt. In de eerste aflevering bij RTL 4 liet Pauw zich zelf interviewen en was hij heel openhartig. Dat deed hij vast met opzet, denkt De Jong. “Altijd leuk om NPO-baas Frans Klein even fijntjes in te wrijven welk kroonjuweel hij door de wc heeft gespoeld“, schrijft ze vandaag.
Nog altijd blijkt 5 Jaar Later goede tv, vindt De Jong. “Wat ik nog steeds niet begrijp, is waarom de NPO 5 Jaar Later heeft laten vallen. De formule om een BN’er te confronteren met zijn uitspraken van vijf jaar eerder, staat nog steeds als een huis.”
Toch trekt het programma momenteel weinig bekijks op RTL 4. Dat ligt volgens De Jong aan de gasten. “Die eerste aflevering was zó goed dat de rest daarna toch een beetje tegenviel. Behalve Linda de Mol dan, die is altijd leuk.”
Ze begrijpt bijvoorbeeld niet waarom Sacha de Boer en Susan Smit zijn geïnterviewd. Hun interviews lagen al dertien jaar op de plank, dus zijn eerder niet interessant genoeg bevonden om opnieuw te interviewen. “Kwamen de bestelde negen afleveringen anders niet vol?“, vraagt De Jong zich af.
De AD-column van Angela de Jong kunt u lezenop de AD-site.
Foto: NPO, Michel Schnater