De kijkcijfers van zaterdag 5 november 2016 (SKO)
De dramaserie Als De Dijken Breken is zaterdagavond met topcijfers van start gegaan op NPO 1. Er keken direct na het Achtuurjournaal bijna 1,7 miljoen mensen naar de eerste aflevering, goed voor 26 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Als De Dijken Breken zet een behoorlijke prestatie neer. De serie weet namelijk bíjna te winnen van RTL 4′s kijkcijferhit Ik Hou Van Holland. Daar keken ditmaal ruim 1,7 miljoen mensen (26 procent) naar.
NPO 1 is dankzij de dijkdoorbraakserie weer helemaal terug op de zaterdagavond, waar het de afgelopen weken flink teleurstelde met de verdwaalde Zappelin-programma’s van Freek Vonk en Frans Bauer.
De seizoensfinales van die programma’s kwamen vorige week niet verder dan ruim 700.000 kijkers, terwijl Ik Hou Van Holland er 1,8 miljoen had.
Door dat enorme verschil op prime time kwam RTL 4 vorige week zaterdag over de hele avond gezien zelfs over NPO 1 heen: RTL 4 scoorde 19,5 procent marktaandeel en NPO 1 19,3 procent. De rollen zijn nu behoorlijk omgedraaid: NPO 1 zit op 25 procent en RTL 4 op 18 procent.
De zaterdagavond heeft dus een nieuwe winnaar. Ook na afloop van de dijkdoorbraakserie scoorde NPO 1 prima: De Kwis scoorde 1,2 miljoen kijkers (19 procent) en Vier Seizoenen Aan De Amstel had er 976.000 (17 procent).
RTL 4 scoorde voorafgaand aan Ik Hou Van Holland nog 980.000 kijkers (16 procent) met De TV Kantine, terwijl Het Collectief Geheugen aansluitend 995.000 kijkers (17 procent) trok.
Tegenover deze hits van NPO 1 en RTL 4 zakt de zaterdagavond van SBS 6 verder weg. De Sylvie Meis-show Wedden Dat Ik Het Kan zakt van 849.000 kijkers (14 procent) voor de eerste en 682.000 kijkers (11 procent) voor de tweede aflevering naar 523.000 kijkers (8 procent) voor de derde aflevering.
Talenten Zonder Centen trok aansluitend 448.000 kijkers (7 procent), aanzienlijk minder dan in week één (884.000 en 15 procent) en in week twee (696.000 en 11 procent).
De andere primetimetitels met een plek in de top 25 waren zaterdag Nieuwsuur met 657.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Verborgen Verleden met 452.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Kassa (1,5 miljoen), De TV Kantine (980.000), Zesuurjournaal (968.000), EenVandaag (929.000), Half Acht Nieuws (865.000), Eigen huis en tuin (818.000) en Robs Grote Tuinverbouwing (636.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,7 miljoen), Hart van Nederland (736.000), Chantal blijft slapen (523.000), Studio Sport (510.000) en Shownieuws (487.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: EO