De kijkcijfers van maandag 15 juli 2019 (SKO)
De spelshow De Slimste Mens is maandagavond met succes teruggekeerd op de buis. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen trok ruim 1,4 miljoen kijkers (26 procent) naar NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma van Maarten van Rossem en Philip Freriks is ook anno 2019 nog altijd een groot kijkcijferkanon. Geen enkel programma wist maandag meer kijkers te boeien op prime time. Andere Tijden trok aansluitend 578.000 kijkers (12 procent).
NPO 1 pakt zilver op prime time met de combinatie MAX Vakantieman (1,3 miljoen en 23 procent) en Spoorloos Extra (1,2 miljoen en 26 procent).
De nummer drie is SBS 6, dankzij het succes van Chateau Meiland. De seizoensfinale kwam uit op 794.000 kijkers (15 procent). Aansluitend trok Beat the Box slechts 279.000 kijkers (6 procent).
Verder keken de meeste mensen naar RTL 4: Het Spaanse Dorp Polopos was goed voor 424.000 kijkers (9 procent). Beter Laat Dan Nooit trok ervoor slechts 242.000 kijkers (5 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Notting Hill: 397.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Deep Impact: 315.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 210.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Ace Ventura When Nature Calls: 171.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Eddy en Coby: 170.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 168.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Sportjournaal (993.000), Half acht nieuws (956.000), RTL Boulevard (697.000) en Verborgen Kustdorpen (630.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (1,1 miljoen), Jinek (840.000), Hart van Nederland (649.000), Nieuwsuur (606.000) en Shownieuws (445.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 222.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en NPO 2 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.