Mediatycoon John de Mol acht zich met SBS op zak kansrijker in de strijd om de Telegraaf Media Groep. Hij zet zijn voorgenomen bod op de uitgeverij met vertrouwen door. Dat heeft Talpa vanochtend bekendgemaakt. “Het doorzetten van het voorgenomen bod door Talpa is mede ingegeven door de recente overname van SBS Broadcasting, waardoor Talpa een grote stap dichterbij is in het realiseren van een toonaangevend Nederlands multimediabedrijf.“
Talpa zegt dat het de werknemers van TMG een alternatief kan bieden met een strategie die is “gericht op het realiseren van opbrengst in plaats van kostenbesparingen“.
Mediakenner Marianne Zwagerman zag dit al aankomen. “Volgens mij wil De Mol de SBS-zenders gebruiken als bruidsschat, om een voet tussen de deur te krijgen bij De Telegraaf“, zei ze gisteren in de Volkskrant. “Nu kan John zeggen: denk goed na of je niet toch met me in zee wil, nu ik die zenders bezit.”
“Persoonlijk betwijfel ik of TMG dan toehapt, maar ze zijn hoe dan ook niet van De Mol af. Hij heeft bij SBS met succes afgewacht, als minderheidsaandeelhouder. Hij kan bij TMG proberen Mediahuis uit te roken. Er kan een moment komen dat de Belgen denken: we stoppen ermee.”
Maandag werd bekend dat Talpa de volledig eigenaar wordt van SBS. Het bedrijf van John de Mol koopt Sanoma uit.
Foto: tv-beelden