De kijkcijfers van zaterdag 8 oktober 2016 (SKO)
De finale van het tweede seizoen van Dance Dance Dance trok zaterdagavond 2,015 miljoen kijkers naar RTL 4, goed voor 33 procent marktaandeel. Het is voor het eerst dat de dansshow op de dag van uitzending meer dan twee miljoen kijkers trekt. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gemiddeld keken er dit seizoen nét iets meer dan 1,6 miljoen mensen naar Dance Dance Dance. Vorig jaar keken er gemiddeld bijna 1,6 miljoen mensen naar het dansprogramma van John de Mol.
De Mol was vorig jaar behoorlijk teleurgesteld toen de première van Dance Dance Dance ‘slechts’ 1,4 miljoen kijkers trok. “Bij dit soort grote programma’s vind ik eigenlijk stiekem dat je toch moet proberen richting die 2 miljoen te gaan.”
Met de finale van het tweede seizoen, die is gewonnen door Buddy Vedder en Robin Martens, is de door De Mol gewenst twee miljoen kijkers-grens alsnog gepasseerd.
De Jopie Parlevliet Show, die aansluitend werd uitgezonden, scoorde met ruim 1,2 miljoen kijkers (21 procent) eveneens zijn meest bekeken aflevering ooit.
De komende twee zaterdagen zendt RTL 4 cabaret uit, waarna op 29 oktober de nieuwe zaterdagavond begint met De TV Kantine, Ik Hou Van Holland en Het Collectief Geheugen.
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor de Dance Dance Dance-finale. De Super Freek Show scoorde 800.000 kijkers (13 procent) en Vive La Frans 873.000 (14 procent). Koefnoen trok tegenover de Jopie Parlevliet Show 634.000 kijkers (11 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 621.000 kijkers (10 procent) op NPO 2, Darts World Grand Prix met 506.000 kijkers (9 procent) op RTL 7 en Zullen We Een Spelletje Doen met 452.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.
De Grote Bijbelquiz op NPO 2 was goed voor 347.000 kijkers (6 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), EenVandaag (795.000), Zesuurjournaal (707.000), Eigen Huis en Tuin (701.000), RTL Woonmagazine (701.000) en Lachen Om Home Video’s (527.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Shownieuws (888.000), Hart van Nederland (845.000), Dolf Jansen Hartverwarmend (559.000) en Gieren Met Goor (453.000) het meest in trek.
RTL 4 marktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Het is pas de tweede keer dit tv-seizoen dat RTL 4 avondmarktleider is en NPO 1 weet te verslaan.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL