De kijkcijfers van zaterdag 1 oktober 2016 (SKO)
RTL 4 blijft de eerste keuze op zaterdagavond prime time. Dance Dance Dance en de Jopie Parlevliet Show blijven mooie kijkcijfers neerzetten. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De een na laatste aflevering van Dance Dance Dance was primetimewinnaar met ruim 1,5 miljoen kijkers en 26 procent marktaandeel, terwijl de aansluitend uitgezonden Jopie Parlevliet Show – dat eveneens toe was aan zijn een na laatste aflevering – 1 miljoen kijkers en 19 procent scoorde.
Ondanks de mooie scores op prime time, lukt het RTL 4 wederom niet om het avondmarktleiderschap te claimen. Over de hele avond noteert het station 19,8 procent marktaandeel, terwijl NPO 1 op 21,8 procent uitkomt. Het is RTL 4 dit seizoen pas één keer gelukt om avondmarktleider te zijn, namelijk twee weken geleden op zaterdagavond.
NPO 1 deed het minder op prime time – de Super Freek Show scoorde 979.000 kijkers (17 procent), Vive La Frans 951.000 kijkers (16 procent) en Koefnoen 895.000 kijkers (16 procent) – maar maakte dat goed in de vooravond en op de late avond.
De nummer drie op prime time was SBS 6. Zullen We Een Spelletje Doen trok tussen negen en half elf 464.000 kijkers (8 procent). In de twee uur daaraan voorafgaand wist Lachen Om Home Videos 490.000 kijkers (9 procent) te bekoren.
De prime time line-up van NPO 2 staat ook in de top 25: de laatste 65 Jaar TV: Tijd Voor Pensioen? trok 441.000 kijkers (8 procent), Andere Tijden trok daarna 460.000 kijkers (8 procent) en Nieuwsuur kwam uit op 550.000 kijkers (10 procent).
De enige andere prime time-uitzending in de top 25 is de film The Mysteries of Laura met 410.000 kijkers (7 procent) op Net5.
Pauls Puber Kookshow op NPO 3 was goed voor 185.000 kijkers (3 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (880.000), Zesuurjournaal (798.000), EenVandaag (700.000), Eigen Huis en Tuin (660.000) en RTL Woonmagazine (596.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,5 miljoen), Hart van Nederland (808.000), Shownieuws (623.000), Gieren Met Goor (535.000) en Studio Sport (498.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL