De kijkcijfers van woensdag 16 november 2016 (SKO)
Caroline Tensen doet zeer goede zaken op de woensdagavond van NPO 1. Haar programma DNA Onbekend kwam deze week uit op ruim 1,7 miljoen kijkers, goed voor 27 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. DNA Onbekend, dat vorige week tegenover Oranje nog 1,3 miljoen kijkers trok, liet de concurrentie ver achter zich: het meest bekeken alternatief was de Peter van der Vorst-show Van der Vorst ziet sterren met 844.000 kijkers en 13 procent marktaandeel.
Het programma van Tensen heeft een seizoensrecord te pakken. Het is niet de meest bekeken aflevering ooit. Die was in februari 2012 te zien en trok maar liefst 2,1 miljoen kijkers, ook op een woensdagavond.
Het brons om half negen ging naar NPO 3, dat met Nick Simon: The Dream een mooie 638.000 kijkers (10 procent) noteerde.
Na afloop van DNA Onbekend verloor NPO 1 veel kijkers. Hoe Word Ik 100? moest genoegen nemen met 961.000 kijkers (16 procent) en moest daarmee het RTL 4-programma Een Dubbeltje Op Zijn Kant voor laten gaan. Daar keken 1 miljoen mensen (17 procent) naar.
Het brons om half tien is eveneens voor NPO 3. De derde aflevering van Ali B Op Volle Toeren trok maar liefst 697.000 kijkers (11 procent), véél meer dan in de eerste twee weken (386.000 en 296.000 kijkers).
SBS 6 had weer een drama-avond. Met De Deur In Huis kwam uit op 293.000 kijkers (5 procent), waarna Queens of the Jungle uitkwam op 312.000 kijkers (5 procent).
RTL 5 kwam uit op 478.000 kijkers (8 procent) voor Lekker Slim en 253.000 kijkers (4 procent) voor All-in Kitchen. Net5 zette 328.000 kijkers (5 procent) neer met House Rules.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Editie NL (814.000) en Utopia (592.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (823.000), Hoe Heurt Het Eigenlijk (820.000), Pauw (756.000), RTL Late Night (692.000) en Shownieuws (649.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV