De kijkcijfers van zaterdag 24 augustus 2019 (SKO)
De NPO 1-show Beste Zangers mag dit jaar dan wel geen sterrencast hebben, het programma blijft toch een favoriet onder de kijkers thuis. De seizoensopener was zaterdagavond met bijna 1,2 miljoen kijkers (31 procent) de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Geen enkele andere titel wist op prime time meer dan een miljoen kijkers te boeien. Aansluitend zapten veel mensen weg toen DWDD University begon. Dat scoorde 657.000 mensen (18 procent).
Het meest bekeken alternatief volgde op afstand, namelijk de RTL 4-combinatie Oh Wat Een Jaar (520.000 kijkers en 14 procent) en Praat Nederlands Met Me (486.000 kijkers en 13 procent).
NPO 2 pakt brons met Uitmarkt: The Kik (344.000 kijkers en 9 procent) en Net5 scoort een mooie vierde plek dankzij Rookie, goed voor 323.000 kijkers (9 procent).
En SBS 6? Die zender sluit de top vijf af met de film Night at the Museum 2, dat 294.000 kijkers (8 procent) neerzette. Is dit dan de laatste SBS 6-zaterdag met baggerscores? Vanaf volgende week heeft de zender Ik Hou Van Holland op het menu staan.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Night at the museum 2: 294.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Twister: 192.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hockey EK Bel Esp Heren F: 161.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Librarian Quest for the Spear: 155.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 150.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Politie USA Live: 119.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (844.000), EenVandaag (659.000), Half acht nieuws (572.000), Big Cats (434.000), RTL Boulevard (359.000) en Lachen om home video’s (277.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,1 miljoen), Hart van Nederland (651.000), Nieuwsuur (523.000), Studio Sport (498.000), Shownieuws (376.000) en Beste Kijkers (339.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.