De kijkcijfers van donderdag 6 april 2017 (SKO)
Het nieuwe seizoen van Beste Kijkers is donderdagavond met voorzichtige cijfers van start gegaan op RTL 4. De eerste aflevering kwam uit op 752.000 kijkers en 12,9 procent marktaandeel, ver onder het zendergemiddelde. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Aan de lead-in kon het niet liggen: Beste Kijkers stond geprogrammeerd na het John Williams-programma Help Mijn Man Is Klusser, dat met 1,1 miljoen kijkers (18 procent) wel in trek was bij de kijkers thuis.
NPO 1 leverde wederom de winnaars op prime time: zowel Helden van de Wildernis als Van Onschatbare Waarde waren goed voor 1,1 miljoen kijkers (19 procent).
De nummer drie op prime time was NPO 2 dankzij 644.000 kijkers (12 procent) voor Nieuwsuur. Daaraan voorafgaand trokken Tijl B Op Volle Toeren en Goede Hoop respectievelijk 256.000 kijkers (5 procent) en 374.000 kijkers (6 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren te zien bij respectievelijk SBS 6, RTL 8 en RTL 5: Ninja Warrior met 515.000 kijkers (9 procent), A Touch Of Frost met 475.000 kijkers (8 procent) en Temptation Island met 469.000 kijkers (8 procent).
SBS 6 trok aansluitend 413.000 kijkers (7 procent) met Wat Vindt Nederland en RTL 5 274.000 kijkers (5 procent) met Dino.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), GTST (1 miljoen), Zesuurjournaal (985.000), EenVandaag (951.000), RTL Boulevard (812.000), Editie NL (604.000) en Utopia (543.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (928.000), Studio Sport Eredivisie (789.000), Hart van Nederland (716.000), We Zijn Er Bijna (708.0000, Shownieuws (699.000) en RTL Late Night (578.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL