Het Vlaamse Mediahuis, de nieuwe eigenaar van Telegraaf Media Groep, wil toch niet af van TMG-dochter GeenStijl en de gelieerde videosite Dumpert. Dat melden twee bronnen binnen TMG onafhankelijk van elkaar aan Quote. Topman Gert Ysebaert van Mediahuis gaf vorige week aan dat hij de nieuwe aanwinst GeenStijlliever ziet vertrekken. Het Mediahuis is al eigenaar van NRC Handelsblad, dat onlangs een actie begon voor een adverteerdersboycot van GeenStijl.
De Belgen zien nu in dat GeenStijl/Dumpert eigenlijk wel heel waardevol zijn. “Waar andere media graag een beetje lacherig mogen doen over de vermeende inkomsten van Geenstijl (slechts 2% van de totale inkomsten van TMG, aldus NRC), zou Mediahuis inmiddels toch wel onder de indruk zijn, met name van de cijfers van Geenstijls zustersite Dumpert. Deze staat vol met video’s die deels door de lezers zelf worden aangedragen“, schrijft Quote.
Dumpert bevat twee dingen die heel waardevol zijn in uitgeversland, aldus Quote. Ten eerste video, die vooraf worden gegaan door reclamespotjes, en ten tweede gratis content: de video’s worden immers ingestuurd.
“Aangezien de redactie van Dumpert wordt gedaan door Geenstijl is het lastig die twee uit elkaar te trekken. Geenstijl verkopen en Dumpert behouden, lijkt niet echt een optie, gezien de vergroeiing tussen die twee sites.”
“Vandaar, zo horen wij, is verkoop van het shockblog op dit moment weer van tafel gehaald. U mag schande roepen, maar de Belgen huilen op weg naar de bank.”
Foto: GeenStijl