De kijkcijfers van woensdag 24 juli 2019 (SKO)
Het tweede seizoen van de Astrid Joosten-show De S.P.E.L.show is woensdag van start gegaan met 700.000 kijkers (18 procent) op NPO 1. Daarmee was het programma de grote winnaar om half tien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. In het programma nemen drie bekende Nederlanders – die niet werken bij BNNVARA – het op tegen een alfabet van onbekende Nederlanders. Het draait allemaal om taalkennis: wie is het best in spelling, spreekwoorden en grammatica?
De meest bekeken alternatieven om half tien waren Het Spaanse Dorp: Polopos met 533.000 kijkers (14 procent) op RTL 4 en In De Beste Families met 411.000 kijkers (11 procent) op NPO 2.
De grote winnaars om half negen waren De Slimste Mens met 1,3 miljoen kijkers (32 procent) op NPO 2, Onze Boerderij met 540.000 kijkers (13 procent) op NPO 1 en Feyenoord – Angers SCO met 474.000 kijkers (12 procent) op Veronica.
RTL 4 stelde om half negen teleur met 331.000 kijkers (8 procent) voor Topdokters.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met De Noodcentrale: 256.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 237.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 196.000 kijkers,
- Net5 scoorde met She’s all that: 188.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 128.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hufterproef: 78.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (980.000), EenVandaag (974.000), Sportjournaal (718.000), RTL Boulevard (626.000), Ik weet er alles van (531.000) en Jaïr in goed gezelschap (490.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond ware De Avondetappe (1 miljoen), Jinek (835.000), Hart van Nederland (613.000), Shownieuws (549.000), Nieuwsuur (524.000) en Journaal laat (429.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 240.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 12 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.