De kijkcijfers van dinsdag 4 april 2017 (SKO)
Het nieuwe RTL 4-programma Voor Ik Het Vergeet van Angela Groothuizen is dinsdagavond met mooie kijkcijfers van start gegaan. Er keken 1,3 miljoen mensen (22 procent) naar de eerste aflevering. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Married At First Sight vormde met ruim 1,2 miljoen kijkers (21 procent) de lead-in van Groothuizens dementieprogramma. Daarmee is de dinsdagavond van RTL 4 in een klap de succesvolste niet-weekendavond van de commerciële zender.
RTL 4 kampt al enige tijd met teleurstellende kijkcijfers, niet alleen op de late avond, maar ook op prime time. Het station weet op niet-weekendavond met moeite de miljoengrens te passeren op prime time, maar nu lukt de zender het met zijn beide dinsdagtitels.
RTL 4 moest alleen NPO 1 voor laten gaan. Die zender trok 1,3 miljoen kijkers (22 procent) met Opsporing Verzocht en 1,5 miljoen kijkers (26 procent) met Opgelicht.
De derde zender van de avond was SBS 6: NCIS kwam uit op 513.000 kijkers (9 procent), waarna Lethal Weapon 486.000 kijkers (8 procent) noteerde.
NPO 2 scoorde 481.000 kijkers (9 procent) met Nieuwsuur en NPO 3 kwam uit op 326.000 kijkers (6 procent) voor Sophie In De Mentale Kreukels.
De RTL 5-combinatie De Roelvinkjes: Dave en Donny Doen Zaken en Rappers Achter De Tralies scoorde 200.000 kijkers (3 procent) en 64.000 kijkers (1 procent). De overige top-tienzenders brachten buitenlandse films en drama.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half Acht Nieuws (987.000), EenVandaag (880.000), RTL Boulevard (733.000), Editie NL (642.000) en Utopia (498.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,6 miljoen), Pauw (1,1 miljoen), RTL Late Night (707.000), Shownieuws (700.000), Hart van Nederland (698.000) en Studio Sport Eredivisie (525.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL