De kijkcijfers van vrijdag 27 oktober 2017 (SKO)
Het door Alberto Stegeman aan elkaar geprate Amerikaanse realityprogramma Undercover Achter Tralies is vrijdagavond van start gegaan als een megaflop op SBS 6. Er keken 173.000 mensen naar de première, goed voor een marktaandeel van 2,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Geen enkele andere top-tienzender trok op prime time zo weinig bekijks als SBS 6, normaal gesproken de derde zender van het land. Ook zusterzenders Net5 en Veronica trokken meer kijkers.
De importshow van Stegeman bleef wel héél ver verwijderd van een plek in de kijkcijfer top 25. Voor een plek in dat overzicht waren op vrijdag minimaal 419.000 kijkers nodig en daar kwam de show niet bij in de buurt.
Undercover Achter Tralies wordt avondvullend uitgezonden op SBS 6. Eigenlijk zou het programma eergisteren van start gaan en de nieuwe donderdagavond van de zender vormen. Nu heeft de serie van plekje geruild met de combinatie Happy Hour en Undercover Boss NL.
Het lijkt erop dat SBS 6 liever een goedkope Amerikaanse dan een dure Nederlandse programmering tegenover kijkcijferkanon The Voice of Holland wilde zetten. Het achtste seizoen begon vorige week met bijna 2,1 miljoen kijkers en vrijdag keken er ruim 2,2 miljoen mensen (34 procent).
Het zilver op prime time was voor NPO 1: Flikken Rotterdam noteerde bijna 1,2 miljoen kijkers (18 procent), waarna de seizoensfinale van Eén tegen 100 uitkwam op ruim 1,2 miljoen kijkers (19 procent).
Het brons was voor NPO 2. Twee voor Twaalf kwam uit op 896.000 kijkers (14 procent). Aansluitend deed Achter De Dijken 324.000 kijkers (5 procent).
Verder waren vooral NPO 3 (Schaatsen NK Afstanden scoorde 479.000 kijkers en 7 procent) en RTL 7 (Voetbal Inside scoorde 448.000 kijkers en 7 procent) in trek.
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met NCIS: 282.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Australia: 211.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 189.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met My Big Fat Gypsy Wedding: 177.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Undercover Achter Tralies: 173.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (933.000), RTL Boulevard (863.000), Editie NL (616.000) en Utopia (541.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1 miljoen), Pauw (796.000), Hart van Nederland (770.000), Eredivisie op vrijdag (712.000), Journaal laat (655.000), Shownieuws (573.000) en Nieuwsuur (548.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS