Albert Heijn is deze week begonnen met een grote campagne om potentiële vakkenvullers en caissières te werven, maar mijdt daarbij bewust de massamedia radio en televisie. Dat meldt René Herremans, manager Employer Branding van Albert Heijn, op Distrifood.nl. Albert Heijn heeft elk jaar weer zo’n 30.000 nieuwe medewerkers nodig. Die veelal jonge medewerkers worden nu gezocht via online. “Daar bereiken we jongeren, die kijken geen tv meer“, laat hij weten.
De mediastrategie wordt compleet omgegooid. “Onze vorige wervingscampagne dateert van 2010 en dus was het tijd voor veranderingen. De mediaconsumptie is met name onder jongeren sterk veranderd de afgelopen jaren. Traditionele televisie kijkt deze doelgroep amper, datzelfde geldt voor radio luisteren. Die kanalen laten we dan ook bewust links liggen.”
In plaats van radio en tv zet Albert Heijn nu media als Facebook, YouTube, Snapchat en Instagram in. Ook zullen er spotjes te horen zijn op Spotify. “En in de grote steden zullen we ook bioscoopreclame inzetten.”
De nieuwste campagne is bedoeld om een bijbaan bij AH ‘cooler’ over te laten komen. “Met deze campagne willen we bereiken dat 15- tot 18-jarigen denken: daar wil ik bij horen. De acteurs in de filmpjes zijn ook allemaal medewerkers van Albert Heijn. De trots die ze uitstralen is echt.”
Heeft Albert Heijn eigenlijk problemen met het aantrekken van personeel? In de grote steden wel, want daar is genoeg alternatief werk. “De horeca, maar ook bezorgservices zijn steeds vaker concurrerende werkgevers voor deze doelgroep.”
Eén van de spotjes van Albert Heijn:
Foto: AH