De kijkcijfers van donderdag 31 augustus 2017 (SKO)
De commerciële televisie haalt opgelucht adem: de kans dat het Nederlands elftal zich plaatst voor het WK 2018 is na de afslachting door Frankrijk gisterenavond erg laag geworden. Bijna 2,8 miljoen mensen (45 procent) zagen op NPO 3 hoe Oranje compleet naar huis gespeeld werd: 4-0. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het voetbal was heer en meester op prime time. Alleen De Slimste Mens zette er met 1,2 miljoen kijkers (19 procent) nog een topscore tegenover.
De nummer drie op prime time was NPO 1, dat met de detectiveserie Silent Witness 615.000 kijkers (10 procent) neerzette.
RTL 4 was de nummer vier met Linda’s Zomerweek, dat door het voetbal zijn minst bekeken aflevering ooit neerzette: 577.000 kijkers (11 procent). Daaraan voorafgaand trok Chantal Blijft Slapen 433.000 kijkers (7 procent).
De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Diana De People’s Princess: 348.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 325.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Fifth Element: 202.000 kijkers,
- Veronica scoorde met G.I. Jane: 155.000 kijkers,
- Net5 scoorde met William and Catherine A Royal Romance: 150.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva: 86.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (950.000), EenVandaag (918.000), RTL Boulevard (754.000), Editie NL (584.000), Dokter Deen (560.000) en Utopia (499.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,3 miljoen), WK Journaal (767.000), Jinek (701.000), Hart van Nederland (630.000), Journaal lLaat (583.000), Linda’s Zomerweek (577.000) en Shownieuws (520.000) het meest in trek.
NPO 3 avondmarktleider
NPO 3 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 12 procent.
Foto: NOS