AD-ster Angela de Jong vindt dat NRC-journalist Menno Sedee zijn feiten niet op een rij heeft. Wellicht moet hij zijn bronnen voortaan búiten RTL zoeken. Dat sneert ze in een lezersbrief in het NRC. De Jong is de aanstichter van de RTL-rel en schreef in haar column dat ‘de kijker in rap tempo wegholt bij RTL’, wijzend op de zwaar teleurstellende kijkcijfers die RTL 4 met name in september neerzette. Sedee kwam met een ‘factcheck’ en oordeelde dat De Jongs bewering niets meer dan complete onzin is.
Volgens Sedee holt de kijker helemaal niet weg bij RTL. De Jong: “Dat hij daarbij, klaarblijkelijk bewust appels met peren vergelijkt, lijkt hij te vergeten.”
Sedee vroeg De Jong per mail waar ze haar bewering op baseerde. “Ik liet hem weten naar de absolute kijkcijfers te kijken. Vervolgens vond Sedee het zelf ‘relevanter’ om naar marktaandeel/bereik te kijken, omdat er over de hele linie minder lineair tv gekeken wordt in Nederland.”
Dat klopt, zegt De Jong. “Maar RTL zakt in absolute kijkcijfers harder dan zijn concurrenten. Vervolgens concludeert Sedee dat RTL in marktaandeel afgelopen maand zelfs beter scoorde dan vorig jaar.”
Kennelijk heeft Sedee zich laten informeren door RTL zelf, sneert De Jong. “Als hij ook maar één professional buiten RTL had gebeld, had hij een ander, waarheidsgetrouwer verhaal te horen gekregen.”
De Jong citeert Ruud de Langen, CEO van Mindshare, een van de belangrijkste bedrijven die zendtijd inkopen voor adverteerders. Hij zei: “RTL is in de eerste helft van september zelfs de grote verliezer in de belangrijke jongere doelgroep 20-49 jaar. De zendergroep scoorde 2,2 procentpunt minder marktaandeel vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.”
Ze besluit: “Misschien tijd voor een nieuwe rubriek: wie checkt NRC Checkt?”
Lees ook: NRC Handelsblad: ‘AD-Angela liegt over kijkcijfers RTL’ (9 oktober)
Foto: Omroep MAX