Het aantal nieuwe platen op 3FM is in de afgelopen jaren gestegen van eenderde van alle platen naar tweederde van alle platen. Dat zegt Diederik van Zessen, de nieuwe muziekdirecteur van 3FM, in eeninterview met de YouTube-show van 3voor12. Van Zessen voerde in november een nieuwe programmering in met nóg meer nieuwe platen. “We zijn minder met hagel gaan schieten. We willen staan voor nieuwe muziek. We draaien veel meer nieuwe muziek. Dat is het belangrijkste.“
Het gaat om een behoorlijke ommezwaai, stelt hij. “In principe is nu nog maar een op de drie platen die je hoort niet nieuw. Bij nieuw heb ik het over een plaat uit de afgelopen twaalf maanden. Een jaar of drie geleden was het nog een op de drie.”
Van Zessen had nooit verwacht dat hij zo voortvarend van start kon gaan bij 3FM. “Ik ben in september pas begonnen, dus voor een NPO-revolutie was het een heel snelle. We konden met een team dat heel gemotiveerd was heel snel dingen veranderen.”
Er moest echt wat veranderen, aldus Van Zessen. “Er is een andere zender die ineens in ons vaarwater zat: Radio 2. Daar zitten nu alle 3FM-dj’s van vroeger en het is veel moderner en progressiever geworden. De gemiddelde leeftijd van de luisteraar was op het moment dat ik begon echt veel te hoog. Ik geloof 36 jaar. We richten ons op 15 tot 35.”
3FM was een pop-rockzender. “Dat stond ooit in het statuut. Nu gaat 3FM meer naar jongerenmerk. Dat betekent dat we in elk geval in alle genres die populair zijn onder jongeren vertegenwoordigd willen zijn. Hoedenplank van Opgezwolle is bijvoorbeeld een instant classic, maar stond nooit op de playlist. Het is nooit als classic gedraaid.”
Ook is er nu meer hiphop te horen op 3FM. “We zijn van 10 richting 20 procent gegaan.”
Foto: 3FM