De kijkcijfers van woensdag 10 juli 2019 (SKO)
Het dagelijkse kookprogramma Klinkt Smakelijk met Nicolette van Dam scoort net zo slecht als voorganger 6 Inside. Zo keken er woensdag slechts 103.000 mensen (3,1 procent) naar de uitzending op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De vooravond van SBS 6 lijkt niet te redden. Het laatste écht grote vooravondsucces was de beginperiode van Utopia, maar die kijkcijferpiek was kortstondig. Anno 2019 scoort de realityshow redelijk met zo’n 400.000 kijkers.
Het is afwachten wat John de Mol in het najaar gaat doen met de vooravond van SBS 6. Eén ding is duidelijk: Lingo keert terug met Jan Versteegh aan het roer e de laatste tijd doen spelletjes het alleraardigst op televisie.
De winnaar op prime time was Endeavour met 883.000 kijkers (19 procent) op NPO 1.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Topdokters, dat 662.000 kijkers (14 procent) scoorde. Het Spaanse Dorp Polopos trok erna 452.000 kijkers (10 procent).
Het brons is voor NPO 2: Andere Tijden scoorde 528.000 kijkers (11 procent).
Verder was SBS 6 het meest in trek. De Noodcentrale kwam uit op 506.000 kijkers (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Coyote Ugly: 411.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Leon: 337.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 250.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 234.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 201.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hufterproef: 177.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Ik weet er alles van (946.000), Sportjournaal (924.000), Erica op reis (759.000), RTL Boulevard (673.000) en Editie NL (522.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (920.000), De Avondetappe (842.000), Hart van Nederland (733.000), Nieuwsuur (544.000) en Shownieuws (467.000) het meest in trek. Zomer Met Art trok 210.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.